Aquest matí, el Parlament de Catalunya ha acollit l’acte de presentació de la Coordinadora Catalana de Fundacions (CCF) davant els diputats i diputades dels diferents grups parlamentaris, en una sessió presidida pel M. H. Sr. Josep Rull, que ha rebut la presidenta de la CCF, Eugènia Bieto, la Junta Directiva de l’entitat, i un nodrit grup de fundacions referents d’àmbits com el social, l’educatiu, el cultural, el sanitari, el científic, la recerca i universitari.

L’acte ha situat el món fundacional al centre del debat públic i institucional, posant en relleu la seva contribució, la seva trajectòria històrica i els principals reptes i oportunitats que afronten les fundacions en el context actual.

Durant la intervenció inicial, Josep Rull ha posat de manifest la importància del món fundacional, un actiu que “reflecteix el tarannà del nostre país i expressa la nostra manera d’entendre el bé comú”, i ha remarcat “l’altíssim valor afegit que aporten les fundacions en els seus respectius àmbits d’actuació”, així com el fet que “incorporen un element de gran importància com és el voluntariat”.

A continuació, Eugènia Bieto ha presentat la CCF i ha compartit algunes idees clau que ajuden a entendre la magnitud i el valor del sector fundacional català.
Un sector arrelat, essencial i compromès amb el bé comú
La presidenta ha reivindicat que les fundacions són “una de les millors expressions del compromís cívic amb el bé comú”, i que a Catalunya configuren un ecosistema dens, divers i profundament arrelat al territori. Ha recordat que el país és “un país de fundacions des de fa segles”, amb institucions que daten de l’edat mitjana i que encara avui tenen cura de les persones i generen cohesió social.

Bieto ha remarcat que el sector és també “un agent econòmic i social de primer ordre”, amb més de 2.000 fundacions actives, més de 100.000 llocs de treball i 6.000 milions d’euros d’ingressos anuals, a més de 45.000 persones voluntàries i més de 14.000 patrons que hi participen desinteressadament. Són xifres que situen el món fundacional com un sector anticíclic, amb capacitat de créixer fins i tot en etapes de crisi, i amb un pes rellevant en el VAB (Valor Afegit Brut) del país.
Impacte en tots els àmbits: social, educatiu, cultural, sanitari, recerca, científic i universitari
A partir de dades de l’Observatori de Fundacions de la CCF, la presidenta ha fet un recorregut pels principals àmbits d’activitat:
-
Àmbit social: 849 fundacions, essencials en serveis socials, discapacitat, salut mental o atenció a la vulnerabilitat. “Són una pota indispensable per complementar l’acció de l’administració”, ha destacat.
-
Educació: més de 300 fundacions que gestionen el 35% de l’alumnat concertat i el 34% de l’educació especial.
-
Cultura: el sector més ampli, amb 1.147 fundacions que vertebren el territori i generen ocupació estable.
-
Salut: més de 40 fundacions que representen fins al 34% dels recursos sanitaris i el 36% de l’ocupació del sistema públic. “Set comarques es quedarien sense hospital de referència si deixessin de funcionar”, ha advertit.
-
Tecnologia i recerca: 131 fundacions que impulsen la innovació, la transferència de coneixement i l’atracció de talent, generant un VAB de 430 milions d’euros.
-
Universitats: un model únic a l’Estat, amb 35 fundacions universitàries que asseguren autonomia i qualitat en recerca i formació superior.
S’ha posat en relleu que al darrere de les xifres exposades hi ha històries de compromís, vocació de servei i impacte transformador. “Hi ha fundacions que investiguen per curar malalties, que acompanyen infants i joves, que atenen persones vulnerables o que acosten la cultura arreu del territori. Històries que sovint passen desapercebudes, però que sostenen moltes de les fites col·lectives que ens enorgulleixen”, ha remarcat Bieto.

Un model de col·laboració publicoprivada sense afany de lucre
Un dels missatges centrals ha estat el valor del model català de col·laboració pública, privada i social. La presidenta ha afirmat que “les fundacions són un soci essencial per a l’Administració pública, no competidores”, i que representen una manera eficient, flexible i responsable d’oferir serveis d’interès general a la ciutadania.
Ètica, transparència i confiança social
Bieto ha insistit que la legitimitat del sector es fonamenta en la confiança i en els valors. Segons un estudi recent de l’Observatori de Fundacions, la ciutadania té una percepció majoritàriament positiva de les fundacions. Sobre aquesta qüestió, ha destacat que el sector i la pròpia CCF “som els primers interessats que totes les fundacions actuïn amb integritat, transparència i respecte pels valors ètics que ens defineixen”.
“Les fundacions sempre hi som i sempre hi hem estat”
La presidenta ha defensat també el paper de la filantropia: “La democràcia no només es construeix amb vots, sinó també amb actes de participació i solidaritat”. Ha advocat per democratitzar el mecenatge i fer-lo accessible a tothom, perquè qualsevol persona pugui implicar-se en projectes d’interès general i contribuir al canvi social.

Què demanem al Parlament?
En la part final de la presentació, s’ha fet referència a les demandes que fa el sector fundacional al Parlament de Catalunya i als diputats i diputades:
1. Reconeixement i promoció del sector fundacional: “Les fundacions són un tresor del país. Cal preservar-les i impulsar-les.”
2. Un marc normatiu modern i facilitador: Ha subratllat la necessitat d’aplicar mesures per simplificar les gestions administratives, estabilitat jurídica i marcs coherents per a totes les normatives en tramitació. La CCF ha reiterat la seva disposició a treballar conjuntament amb tots els grups parlamentaris per garantir un desplegament normatiu útil i coherent.
3. Un diàleg permanent amb les institucions: “Només des de la cooperació entre sector públic i sector social podem donar respostes sòlides als reptes educatius, socials, culturals, sanitaris i científics del país.”
En la cloenda, Bieto ha volgut transmetre un missatge de futur i compromís: “Les fundacions sempre hi som i sempre hi hem estat. Continuarem treballant, dia a dia, per generar benestar, oportunitats i cohesió social, amb vocació de servei i compromís amb el país.”
L’acte ha finalitzat amb un espai de diàleg informal entre diputats i representants de les fundacions associades, que ha permès compartir inquietuds, experiències i propostes per continuar reforçant la col·laboració entre institucions i món fundacional.
