Jornada ‘Explorant la IA en l’àmbit de la recerca: reptes i oportunitats’

L’impacte de la Intel·ligència Artificial (IA) en l’àmbit de la recerca és profund i transformador. D’una banda, les oportunitats que ofereix tenen un gran impacte: permet l’anàlisi de grans volums de dades amb una velocitat i precisió inigualables, facilita la descoberta de patrons i correlacions que serien impossibles de detectar manualment i impulsa el desenvolupament de models predictius que poden revolucionar camps com la medicina, la física i les ciències socials. La IA també automatitza tasques repetitives, alliberant els equips de recerca per centrar-se en aspectes més creatius i innovadors del seu treball.

Tanmateix, la integració de la IA presenta reptes que cal contemplar, com ara qüestions ètiques i de privacitat relacionades amb l’ús de dades, així com la necessitat de garantir la transparència i el funcionament dels algoritmes. A més, la dependència creixent de la IA requereix una formació contínua per als investigadors per mantenir-se al dia sobre els avenços de les noves tecnologies. A partir d’aquí ens podem plantejar moltes qüestions:

  • De què és capaç la IA?
  • Com pot ajudar a l’hora de dur a terme un projecte de recerca?
  • Quines limitacions té i quins interrogants planteja?

Amb l’objectiu de conèixer experiències i aplicacions de la IA en el camp de la recerca, així com reflexionar sobre els reptes i les oportunitats que se’n deriven, el proper 19 de novembre la Comissió de Tecnologia i Recerca de la CCF organitza la jornada ‘Explorant la IA en l’àmbit de la recerca: reptes i oportunitats’.

Serà una oportunitat per conèixer eines i casos reals de centres i professionals que estan aprofitant les potencialitats de la IA, que ens ajudaran a entendre l’impacte de l’eclosió de la IA i com es pot aplicar en les diferents fases dels projectes, des de la concepció fins a la seva avaluació.

Aquesta jornada també ens permetrà debatre sobre els reptes i interrogants que planteja aquesta tecnologia en l’àmbit de la recerca. Abordarem aquestes temàtiques de la mà de professionals dels camps de la recerca i la tecnologia, que aportaran la seva visió sobre el fenomen de la IA i les oportunitats que pot generar.

PROGRAMA

  • 09.30 h. Recepció i acreditació d’assistents
  • 10.00 h. Benvinguda i presentació
    • Jordi Díaz – Director General d’EADA
    • Eugènia Bieto – Presidenta de la Coordinadora Catalana de Fundacions.
  • 10.10 h. ‘IA: Aristòtil o Frankenstein?’
    • Josep Maria Ganyet – Enginyer informàtic. Llicenciat per la UAB. Professor a la UPF, expert en intel·ligència artificial, divulgador i CEO de Mortensen.
  • 10.35 h. ‘AI Act: Què implica el nou reglament de la CE per regular la Intel·ligència Artificial?’
    • Ignasi Belda – Director general de l’Agencia Española de Supervisión de la Inteligencia Artificial (AESIA).
  • 11.00 h. ‘Intel·ligència Artificial Responsable’
    • Ariadna Font – Co-founder i CEO d’Alinia.AI
  • 11.25 h. Parlem-ne! Conversa entre Ignasi Belda, Ariadna Font i Josep Maria Ganyet
  • 11.50 h. Pausa cafè
  • 12.20 h. Taula rodona: ‘La IA com a aliada en els projectes de recerca: Bones Pràctiques i Aprenentatges’

* Modera: Lluís Pareras – Fundador i soci d’Invivo Partners.

    • Atia Cortés – Investigadora i membre del Social Link Analytics Group – Life Science Department del BSC (Barcelona Supercomputing Center).
    • Fernando Vilariño – Director associat a Computer Vision Center, Scientific Director de “Chair UAB-Cruïlla for Research in AI in the Field of Music and Arts” i Professor del Dept. of Computer Science a la UAB.
    • Enric Fuster – Consulting Director de SIRIS Academic.
    • Alex Esteban – Responsable d’Innovació de la Fundació La Caixa.
    • Jordi Arbiol – Professor de recerca ICREA i director de grup a l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (Fundació ICN2), CSIC & BIST.
  • 13.00 h Torn de preguntes
  • 13.10 h. Recapitulem! Conclusions finals
    • Maria Targa – Gerent de l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social) – Membre de la Junta directiva i de la Comissió de Tecnologia i Recerca de la CCF.
  • 13.20 h. Cloenda institucional
    • Hble. Sra. Núria Montserrat Pulido – Consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.
  • 13.30 h. Fi de l’acte

Una cinquantena de fundacions de Tarragona es reuneixen a Reus per compartir reptes i bones pràctiques sobre l’impuls dels patronats

El passat divendres, 25 d’octubre, vam organitzar a Reus la trobada ‘Trobada de fundacions de les comarques de Tarragona’, un acte que va reunir més de 50 representants de fundacions referents de la demarcació de Tarragona de diversos àmbits, com ara l’àmbit social, l’educació, la salut, la cultura, la recerca o la tecnologia.

L’objectiu de la trobada, organitzada a la Fundació El Círcol de Reus, va ser crear xarxa i fomentar l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques en la gestió i governança que afecten el funcionament dels patronats.

La benvinguda va anar a càrrec de Pere Cisteré, president de la Fundació El Círcol, qui va agrair que una trobada d’aquest abast se celebri als espais de la fundació, i de M. Mar Escoda Serres, Regidora de Relacions Ciutadanes de l’Ajuntament de Reus, que va posar en valor la trajectòria de Reus “com a ciutat amb un ADN de treball i col·laboració amb el tercer sector, també amb el sector fundacional, que ens permet ser al costat de les persones”.

A continuació, Sara Pérez, gerenta de la CCF, va presentar la “Guia pràctica per a un patronat efectiu. Liderant fundacions al segle XXI”, una eina imprescindible per a la millora de la gestió dels patronats, un recurs que la CCF posa a disposició de les fundacions amb informació, recomanacions i idees essencials per exercir el càrrec de patró o patrona de forma conscient i responsable.

Durant la presentació, Pérez va posar en relleu las tasca de la CCF com a entitat que representa el sector fundacional a Catalunya i alguns dels principals objectius de l’entitat, com ara la incidència en les qüestions legislatives que afecten el sector o facilitar eines que contribueixin a l’impuls de les fundacions i a l’assoliment de la seva missió.

La segona part de la jornada es va centrar en les taules de treball ‘Impulsem els patronats! Barreres i reptes vs Bones pràctiques i oportunitats’, un format que va fomentar la col·laboració entre les fundacions i l’intercanvi de coneixement amb l’objectiu que compartissin iniciatives, experiències i recursos a l’hora de gestionar els patronats de la fundació, alhora que exploraven possibles solucions que els ajudessin a afrontar els seus reptes.

A continuació, algunes de les conclusions més destacades que es van compartir durnat la sessió plenària:

Barreres:

  • Les fundacions petites no poden comptar amb tots els perfils professionals i, per tant, sovint no poden cobrir totes les necessitats o es veuen obligades a externalitzar funcions.
  • És difícil implicar als membres del patronat en la captació de fons, una tasca fonamental per aconseguir recursos addicionals.
  • L’obligació de destinar el 100% de les aportacions als projectes suposa una barrera a l’hora de gestionar i planificar els recursos.
  • Excessiva rotació de patrons, que provoca una manca d’implicació.
  • Poca disponibilitat dels membres dels patronats que es troben actius professionalment.
  • El caràcter voluntari dels membres dels patronats i la burocràcia creixent fa que sovint s’hagi de restar temps a l’activitat i la missió de la fundació.
  • El finançament públic i privat és insuficient.

Reptes:

  • Aconseguir una composició equilibrada i diversa dels patronats.
  • Professionalitzar la gestió de la fundació i aconseguir que els membres dels patronats estiguin compromesos amb la missió de la fundació.
  • Gestionar la rotació als patronats, sobretot els membres que depenen d’institucions públiques i dels equips de govern.
  • Mantenir-se al dia de les normatives legals i fiscals.
  • Implementar una planificació estratègica.
  • Aplicar mecanismes i canals que garanteixin la transparència de l’entitat.
  • Promoure la innovació sense perdre la finalitat fundacional.
  • Comptar amb perfils especialitzats als patronats que aportin coneixement en qüestions clau i matèries innovadores.

Bones pràctiques:

  • Aplicar una visió empresarial amb processos i estratègies a mig i llarg termini.
  • Planificar i compartir els eixos estratègics amb l’equip tècnic.
  • Formació i acompanyament a les fundacions amb cursos, recursos com la “Guia pràctica per a un patronat efectiu” i actes com la trobada d’avui.
  • Reduir el nombre de patrons i patrones i potenciar la vessant tècnica.
  • Impulsar col·laboracions i aliances i generar xarxa amb altres fundacions.
  • Comptar amb membres del patronat amb un coneixement especialitat.
  • Dedicar recursos a la comunicació, factor clau per assolir els objectius.
  • Implementar un codi ètic de finances intern
  • Crear panels participatius per recollir necessitats de les persones usuàries i/o beneficiàries.

Oportunitats:

  • Aprofitar els perfils especialitzats dels patronats.
  • Potenciar, formar i acompanyar els patronats.
  • Comunicar l’impacte de la fundació entre els públics estratègics.
  • Impulsar la col·laboració entre fundacions per dur a terme projectes que ajudin a assolir objectius comuns, especialment en la captació de fons i l’impacte.
  • Millora de la comunicació entre patronat i direcció.
  • Diversificar el patronat amb perfils complementaris.
  • Generar un ambient de treball distés i agradable entre els membres dels patronats.

Eugènia Bieto, presidenta de la CCF, va ser l’encarregada de tancar la jornada amb unes paraules amb les quals va posar l’accent amb “la implicació i el bon funcionament del patronat com a factor fonamental per garantir l’èxit i el compliment dels objectius i la missió de les fundacions”.

D’altra banda, Bieto va citar les claus que ajuden les fundacions a comptar amb un “patronat d’alt rendiment”:

  • “Comptar amb perfils especialitzats i amb funcions complementàries”.
  • “Definir plans estratègics i de teixir aliances amb agents de diversos sectors”.
  • “Dedicar temps i recursos a la captació de fons”.
  • “Comunicació és una assignatura pendent del sector fundacional, preguntar-se quin és el posicionament de l’entitat”.
  • “Mesurar i comunicar l’impacte de la fundació”

Tot seguit, els assistents van tenir l’oportunitat de gaudir d’una visita guiada a l’edifici El Círcol, així com d’un vermut de Reus, activitat amb la qual es va posar punt final a la trobada de fundacions de la demarcació de Tarragona.

Des de la CCF valorem de forma molt positiva aquesta trobada i ens reforça en el nostre objectiu d’afavorir la col·laboració entre fundacions de diversos àmbits d’arreu del país i de mostrar el potencial i la contribució de les fundacions al benestar de les persones.

Compartim la notícia de Canal Reus TV que es va emetre en el telenotícies del mateix 25 d’octubre:

El sector fundacional a Tarragona (*)
A Tarragona hi ha un total de 133 fundacions. Si ho comparem amb el total de fundacions catalanes (2.101), les fundacions tarragonines representen el 6,3% del total de fundacions actives a Catalunya i són les terceres, en pes relatiu, després de Barcelona (78,9%) i Girona (9,7 %).

Si analitzem els àmbits d’actuació, a Tarragona destaquen les fundacions de cultura (54 %) i social (32,4 %), mentre que a Catalunya, els àmbits més representats són el cultural (35,9%) i el social (27,9%).

Les fundacions de Tarragona sumen un total de 5.846 persones treballadores, un 6,1% del total a Catalunya. Després de Barcelona i Girona, és la tercera província en generació de llocs de treball pel sector.

Amb més de 328 milions d’euros, les fundacions a Tarragona són les terceres en generació d’ingressos per activitats a tot el país, després de Barcelona i Girona. Pel que fa als actius fundacionals, Tarragona aporta el 4,1% al conjunt de Catalunya, amb 415 milions d’euros, i és la tercera província, després de Barcelona i Girona.

(*) Font: Observatori de Fundacions de la CCF

Eugènia Bieto participa al col·loqui “El paper de la dona al món fundacional”

El passat 21 d’octubre, Eugènia Bieto, presidenta de la Coordinadora Catalana de Fundacions, va participar en un sopar-col·loqui organitzat al Círculo Ecuestre sota el títol “El paper de la dona al món fundacional”.

La trobada, moderada per la jurista M. Eugenia Gay, va comptar també amb la participació de Camino Quiroga, notaria; Cristina Cabañas, presidenta de la Fundació Climent Guitart, i Anna Sorli, presidenta de la Fundació Sorli.

Durant la seva intervenció, Bieto va compartir amb el públic algunes xifres sobre el pes socioeconòmic del sector fundacional, així com dades que il·lustren la composició de gènere en les plantilles (67,7 % dones vs 32,3 % homes), en els equips directius (59 % dones vs 41 % homes) i els òrgans de govern de les fundacions (37,7 % dones vs 66,3 % homes), a partir de l’informe “La composició de gènere a les fundacions” elaborat per l’Observatori de Fundacions de la CCF.

Bieto, qui va posar en valor la tasca d’algunes fundacions catalanes que treballen pels drets i el benestar de dones en situació de vulnerabilitat, va destacar també que “les fundacions estan molt professionalitzades, pilar fonamental per fer créixer el sector i fer escalables les seves activitats i, per tant, el seu impacte”.

Webinar del Canal Jurídic: Revisant el compliment de normativa a la fundació | ‘Protecció de dades personals’

La llei de protecció de dades obliga les fundacions a garantir la seguretat i confidencialitat de les dades personals que gestionen, ja siguin de beneficiaris, usuaris, treballadors, donants o col·laboradors. Això inclou l’obligació d’adoptar mesures tècniques i organitzatives per protegir les dades, complir amb els drets dels titulars (com accés, rectificació o cancel·lació), i tenir un delegat de protecció de dades, si escau. A més, les fundacions han d’assegurar-se que només es tracten dades adequades i necessàries per a les finalitats establertes.

Amb l’objectiu de revisar la legislació vigent, aclarir dubtes i facilitar-vos la informació essencial que us permeti assegurar que la fundació està complint les obligacions en matèria de protecció de dades personals, et convidem al webinar que organitzem el pròxim 14 de novembre, una sessió que anirà a càrrec de Sara Rodrigo, advocada de Busquet Economistes Auditors.

Aquesta sessió és un servei exclusiu per a les fundacions associades a la CCF (*) i es podrà seguir a través de la plataforma Zoom.

* Si la teva fundació no és associada a la CCF i vols gaudir d’aquest webinar, així com d’altres serveis especialitzats per a les fundacions, posa’t en contacte amb nosaltres! Envia un correu a info@ccfundacions.cat o truca’ns al 934 881 480.

A continuació, pots consultar el contingut detallat de la sessió:

PROGRAMA

  • 9.30 h Benvinguda i presentació
    Sara Pérez – Gerent de la Coordinadora Catalana de Fundacions (CCF).
  • 9.35 h Revisant el compliment de normativa a la fundació – ‘Protecció de dades personals’
    Sara Rodrigo – advocada de Busquet Economistes Auditors.

1. Introducció a la normativa de protecció de dades

a. Conceptes i principis bàsics
b. Principals obligacions

i. Com hem de recollir les dades?
ii. El règim legal de la cessió de dades i les transferències internacionals de dades

c. Diferències entre el responsable del tractament de dades i el delegat de protecció de dades.

2. Drets dels interessats i conseqüències de l’incompliment

a. Dret d’accés, rectificació, oposició, supressió, portabilitat, limitació, etc.
b. Les conseqüències de l’incompliment del dret dels interessats.

  • 10. 10 h Torn obert de paraules i resolució de dubtes
  • 10.30 h Fi de la sessió


Canal Jurídic de la CCF: aquesta sessió forma part dels webinars periòdics que oferim a les fundacions associades des del Canal Jurídic de la CCF, un servei d’informació continuada sobre normatives que afecten les fundacions que té com a objectius:

  • Fer pedagogia sobre temes jurídics de forma accessible i de la mà de persones expertes.
  • Refrescar coneixements essencials per verificar que les fundacions estan al dia de les seves obligacions legals.
  • Facilitar eines i recursos per al compliment de les obligacions legals que afecten el món fundacional.

Amb la col·laboració de:

 

La Trobada Intercomissions 2024 fa visible el potencial de la xarxa i la col·laboració entre fundacions de diversos àmbits

El passat 1 d’octubre vam celebrar la segona edició de la Trobada Intercomissions, una jornada anual molt especial per a l’entitat en què els membres de les comissions de la CCF tenen l’oportunitat de fer xarxa, compartir experiències i intercanviar coneixement.

L’edició d’enguany, que s’ha celebrat coincidint amb el ‘Dia Europeu de les Fundacions i els Donants’, s’ha enfocat a compartir i conèixer bones pràctiques i casos d’èxit de col·laboracions entre fundacions de diferents àmbits, així com a facilitar la interacció entre els membres de les sis comissions de l’entitat: àmbit social, cultura, educació, tecnologia i recerca, salut i universitàries.

L’esdeveniment, celebrat a la seu de la Fundació Carulla, va comptar amb la participació de més de 50 representants de fundacions, així com amb els membres de la Junta Directiva de la CCF, que després de la trobada van celebrar la seva reunió mensual en el mateix emplaçament.

La trobada va començar amb la benvinguda, a càrrec de la Marta Esteve, directora de Fundació Carulla, i membre de la Comissió de Cultura i de la Junta directiva de la CCF, i de la Sara Pérez, gerent de la CCF, qui va explicar el programa i va presentar els protagonistes de la trobada.

La primera part de la sessió es va centrar en la presentació de bones pràctiques de col·laboracions impulsades per fundacions de diversos àmbits, una oportunitat per conèixer en detall les iniciatives explicades pels seus impulsors, que van compartir amb el públic què els hi ha aportat la col·laboració intersectorial, així com les dificultats, els reptes i els aprenentatges que han trobat de cara a impulsar futures col·laboracions:

1. ‘Horts terapèutics’ | Àmbits Educació + Salut: aquesta iniciativa està impulsada per la Fundació CIC Coneixement i Cultura i la Fundació Hospital Universitari Vall d’Hebron amb el propòsit de millorar el benestar emocional dels pacients amb lesions medul·lars i danys cerebrals adquirits mitjançant tasques de jardineria i el cultiu. El projecte va ser exposat per la Teresa Triadú, pedagoga i col·laboradora de la Fundació CIC; Ricard Bahí, director pedagògic de la Fundació CIC, i Mireia Vallès, professora d’ESO de l’escola Tau, qui ha liderat el projecte.

2. ‘Roses solidàries’ | Àmbits Social + cultura: la campanya ‘Roses solidàries’ és el marc de la col·laboració entre les fundacions Jubert Figueras i Amics del MNAC, una bona pràctica que demostra que les campanyes poden implicar a un ampli ventall de públics i col·laboradors, des del mateix equip de la fundació, fins a la ciutadania i fundacions d’altres àmbits. Ens va explicar aquesta col·laboració la Paola Jubert, directora de la Fundació Jubert Figueras.

3. ‘Divulcat.cat’ | Àmbits Recerca + Cultura: Divulcat.cat és un “blog de blogs”, un portal de divulgació científica en català impulsat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i la Fundació Enciclopèdia Catalana. Els continguts són aportats per científics de diversos àmbits que escriuen articles de forma periòdica. Jordi Mas, director general de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, i Marga Pradas, editora de la Fundació Enciclopèdia Catalana, van ser les persones encarregades d’explicar la iniciativa.

4. ‘Computer Vision – BeGiN’ | Àmbits Universitari + Salut: la darrera bona pràctica es va centrar en un projecte col·laboratiu impulsat per Funitec La Salle i FIDMAG (Germanes Hospitalàries Research Foundation) que té com a objectiu principal el diagnòstic dels trastorns psicòtics mitjançant biomarcadors genètics, facials i cerebrals. L’explicació d’aquesta bona pràctica va anar a càrrec de Rosa Maria Alsina, Directora de Recerca i Innovació de La Salle, i de Nina Hoffman, cap del Gabinet de Direcció, RR.II, Projecció & Organització de La Salle, que van compartir altres iniciatives impulsades des de la col·laboració intersectorial, com ara el projecte Acoustics and Audio – TEMPRIA Project.

Després de les quatre presentacions es va donar pas al torn obert de paraules i a l’intercanvi d’experiències sobre col·laboració i aliances entre les fundacions assistents, amb el propòsit de resoldre dubtes i també de generar un diàleg enriquidor que fes aflorar més exemples i bones pràctiques de col·laboració intersectorial.

La trobada va finalitzar amb les paraules de l’Eugènia Bieto, presidenta de la CCF, qui va agrair la participació de totes les fundacions que van assistir a la trobada, i va compartir algunes conclusions sobre la importància de la col·laboració entre fundacions, que “els permet arribar més lluny i augmentar el seu impacte en la societat”. D’altra banda, Bieto va posar l’accent en els elements que uneixen les fundacions, les quals “parlen el mateix llenguatge i comparteixen un element clau: són entitats sense finalitat de lucre i treballen per aconseguir un món millor”.

A continuació, vam fer la foto de família a la fantàstica terrassa de la Fundació Carulla, i les fundacions van poder gaudir d’un aperitiu-networking, moment en què els membres de les comissions van tenir l’oportunitat d’interactuar, fer xarxa i conèixer fundacions d’altres àmbits.

La Trobada Intercomissions va concloure amb una visita a l’exposició ‘Plàstic. Genial o pervers?’, un projecte de la Fundació Carulla que convida a explorar la història del plàstic i a reflexionar i generar debat sobre l’ús que en fem avui dia i la sostenibilitat, mitjançant les arts visuals i propostes artístiques.

Aprofitem per agrair de forma especial a l’equip de la Fundació Carulla, i a la seva gerent, Marta Esteve, per cedir les instal·lacions de la seva seu i acollir-nos de forma meravellosa durant la jornada.

I gràcies a totes les fundacions per demostrar, una vegada més, el compromís, l’energia, la diversitat i el potencial del sector fundacional i de la comunitat CCF.

Esmorzar de treball sobre el canal de denúncies anònim per a fundacions

El canal de denúncies anònim és una eina imprescindible per a qualsevol organització que vulgui garantir la transparència, fomentar la confiança i detectar possibles irregularitats internes. Però, quines obligacions legals tenen les fundacions en aquesta matèria?

Amb l’objectiu de conèixer tot allò que afecta les fundacions quan parlem del canal de denúncies, el 31 d’octubre participarem en una sessió organitzada pel despatx Uría Menéndez.

PROGRAMA

09.00 h. Registre i cafè de benvinguda

09.15 h. Presentació

  • José Alberto Navarro – Soci de Uría Menéndez

09.20 h. Taula rodona

  • Eugènia Bieto – Presidenta de la Coordinadora Catalana de Fundacions.
  • Cristina Lázaro – Responsable del Departament Jurídic de la Fundació Catalunya. La Pedrera
  • Marta Barceló – Associada Principal de Uría Menéndez.
    * Modera: Alexandra Molina-Martell Ramis – Counsel de Uría Menéndez

10.00 h. Torn de preguntes

10.30 h. Fi de l’acte

T’hi esperem!